Gmina Brzeźnica – realizuje projekt
„Zintegrowana infrastruktura dla transportu niskoemisyjnego na terenie Gminy Brzeźnica”
nr FEMP.08.12-IZ.00-0038/23 w ramach programu Fundusze Europejskie dla Małopolski 2021-2027, w ramach Priorytetu 8 Fundusze europejskie dla sprawiedliwej transformacji Małopolski Zachodniej, Działanie 8.12 Transformacja transportu, Typ projektu: F. Infrastruktura zrównoważonej mobilności miejskiej, w tym dla ruchu pieszego i rowerowego.
Całkowita wartość Projektu: 6 091 386,14 PLN
Dofinansowanie z Funduszy Europejskich: 5 010 402,61 PLN
Wkład własny gminy: 1 080 983,53 PLN
Data rozpoczęcia realizacji projektu: 2023-09-04
Data zakończenia realizacji projektu: 2025-12-31
W ramach projektu wyznaczono następujące zadania i działania:
Zadanie 1. Prace przygotowawcze
Przewiduje opracowanie pełnej dokumentacji technicznej z pozwoleniem na budowę dla zadania budowy P+R w Brzeźnicy a w tym: opracowanie dokumentacji na potrzeby
usług zewnętrznych, opracowanie dokumentacji projektowo-kosztorysowej, dokumentacji projektowo - technicznej z uzyskaniem decyzji pozwolenia na budowę. Komplet dokumentów został zamówiony po odpowiednim rozpoznaniu rynku, oszacowaniu wartości zamówienia
i z zachowaniem obowiązujących procedur.
Zadanie 2. Budowa trasy rowerowej Łączany- Kossowa- Nowe Dwory- Brzeźnica- Brzezinka
W ramach zadania wykonanie robót budowlanych w zakresie budowy trasy rowerowej (TR) na wale Kanału Łączany -Skawina o łącznej długości 5,162 km. Projekt zakłada budowę ścieżki prawym a następnie lewym wałem kanału Łączany- Skawina. Podniesienie bezpieczeństwa i komfortu zostanie zapewnione poprzez ścieżkę o szerokości 2,5 m
o nawierzchni z warstwy ścieralnej asfaltowej AC 8 S grubości 4 cm. W ramach projektu przewidziano zabezpieczenie TR przez umieszczenie barier drogowych przy zjazdach, odpowiednim oznakowaniu poziomym i pionowym podnoszącym bezpieczeństwo uczestników ruchu poprzez zwiększenie widoczności znaków informacyjnych, ostrzegawczych, barier ochronnych. Pod mostami zaprojektowano szykany zabezpieczające. Wszędzie tam, gdzie jest to możliwe technicznie TR jest prowadzona pod mostami - aby uniknąć przejazdów przez drogi publiczne. Zaprojektowano bezpieczne wjazdy i zjazdy
z dróg publicznych. TR jest zgodna z istniejącą siecią ścieżek w tym VELO SKAWINA, WTR i VELO SKAWA.
Zadanie 3. Budowa punktu przesiadkowego oraz parkingu P&R i B&R w Brzeźnicy
Zadanie będzie polegało na budowie P&R i B&R w Brzeźnicy. Ze względu na bardzo duże obłożenie istniejącego P+R w Brzeźnicy przy Centrum Komunikacyjnym, które jest efektem wznowienia kursowania komunikacji szynowej w ramach linii SKA2 zaprojektowano budowę P+R w centrum Brzeźnicy - zlokalizowanej w sąsiedztwie projektowanej zatoki autobusowej
oraz istniejącego przystanku autobusowego linii aglomeracyjnej i gminnej. Zaprojektowane rozwiązania podnoszą bezpieczeństwo podróżnych - bezpieczna komunikacja z P+R
z istniejącymi przystankami komunikacji zbiorowej, zostają wydzielone 2 miejsca dla osób niepełnosprawnych, P+R będzie odpowiednio oznakowany, będzie funkcjonował na podstawie przyjętego regulaminu. Z P+R będą mogły korzystać osoby podróżujące komunikacją zbiorową obsługiwaną przez wszystkich przewoźników. Zaplanowana P+R oraz stacja ładowania pojazdów będzie dostępna nieodpłatnie dla osób legitymujących się ważnym biletem komunikacji zbiorowej organizowanym przez wszystkich przewoźników.
Zadanie 4. Nadzór inwestorski
Nadzór inwestorski będzie prowadzony stale przez cały czas trwania prac inwestycyjnych.
Grupy docelowe:
Grupą docelową dla inwestycji są osoby, które codziennie dojeżdżają do pracy lub na uczelnię samochodem, zarówno w obrębie jak i poza granicami Gminy, oraz dzieci
i młodzież dojeżdżająca do szkół autobusami.
Cel główny Projektu:
Głównym celem projektu jest poprawa jakości powietrza i ograniczenie hałasu na terenie GB poprzez budowę infrastruktury rowerowej wraz z parkingami P+R i B+R oraz integrację transportu zbiorowego z indywidualnym co ma doprowadzić do zmniejszenia ruchu kołowego, a przez to eliminację istotnej części zanieczyszczeń komunikacyjnych i redukcję zużycia energii w transporcie. Realizacja projektu zapewni ograniczenie zanieczyszczeń komunikacyjnych, które mają bardzo poważny wpływ na zdrowie mieszkańców, zmniejszenie emisji komunikacyjnej, czyli spalin emitowanych przez różnego typu pojazdy mechaniczne ruch samochodowy, który przyczynia się do nadmiernych stężeń pyłów zawieszonych oraz stanowi główne źródło emisji dwutlenku azotu oraz hałasu na terenie GB. Integracja różnych form transportu wpłynie na wzrost efektywności przewozów transportem zbiorowym. Wpłynie to na zmniejszenie liczby pojazdów osobowych na drogach, a to przełoży się na poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego.