PKP MBrzeźnica wyróżnia się na tle wszystkich stacji kolejowych na terenach wiejskich, patrząc od Krakowa Głównego do Oświęcimia. Inne gminy dopiero przystępują do planowania i realizacji inwestycji, z których u nas już Państwo korzystacie.
 
 
 
 
 

 

Z okazji Dnia Kolejarza przypadającego w dniu 25 listopada serdecznie pozdrawiamy wszystkich pracowników kolei i dziękujemy za codzienną pracę. Mieszkańcy chętnie korzystają z przywróconych kolejowych połączeń pasażerskich.
Według danych statystycznych od stycznia do listopada 2024 r. z linii Kraków Oświęcim przez Brzeźnicę skorzystało około miliona pasażerów.
 
 
We wrześniu 2024 r. minęło 5 lat od oddania przez samorząd gminy Brzeźnica inwestycji polegającej na rewitalizacji budynku stacji kolejowej oraz budowie dużego parkingu typu „parkuj i jedź” w Brzeźnicy. Inwestycja była pierwszą tego typu inicjatywą w Małopolsce Zachodniej. Gmina nabyła tereny wokół stacji wraz ze zniszczonym budynkiem.
 
Pociągi pasażerskie kursujące co godzinę zrewolucjonizowały komfort podróżowania. Wygodnie, bezpiecznie, punktualnie – tak teraz jest. Członkostwo gminy w Krakowskim Obszarze Metropolitalnym to kolejne korzyści dla mieszkańców.
W kontekście dojazdów do pracy i szkoły bilet miesięczny na pociąg uprawnia równocześnie do bezpłatnego przemieszczania się komunikacją miejską w Krakowie.
 
 
W Dniu Kolejarza warto jeszcze historycznie spojrzeć do genezy linii kolejowej przez Brzeźnicę. Pierwszy pociąg wjechał do Brzeźnicy w 1884 r. Była to kolej jednotorowa. Drugi tor oddano do użytku w 1888 r. Nim do tego doszło władze Austro-Węgier, przeprowadziły szereg strategicznych przedsięwzięć. W budowę linii kolejowej inwestowały prywatne towarzystwa kolejowe. Państwo wprowadziło specjalne zwolnienia podatkowe. Powstało wiele spółek. W dobie autonomii galicyjskiej samorządy oraz prywatne firmy udzielały wsparcia finansowego podmiotom budującym kolej.
 
 
Władze publiczne oraz właściciele dużych zakładów widzieli w kolei szansę na rozwój społeczny i gospodarczy. Zabiegano o to, którędy poprowadzona będzie linia kolejowa. Władze cesarstwa austro-węgierskiego projektując pierwsze przebiegi linii kolejowej, brały pod uwagę docelowe ich zagęszczanie.
 
Oryginalnie zaprojektowane i wybudowane budynki stacji i dworców kolejowych wyróżniały się na tle innej architektury. Solidne łupkowe pokrycia dachów, żeliwne kolumny podpierające otwartą część budynków to wizualne wyróżniki. Wewnątrz pomieszczenia do obsługi podróżnych, a na piętrze mieszkania służbowe. Stosowano ujednoliconą, kremową kolorystykę elewacji. Warto się rozejrzeć ile dzisiaj pozostało z świetności budynków kolejowych? Brzeźnica jest pozytywnym przykładem.
 
 
 
We wrześniu 2024 r. świętowano 140-lecie linii kolejowej Kraków Płaszów-Oświęcim. Gwiazdą i największą atrakcją obchodów była zabytkowa lokomotywa. Przejazd pociągiem retro na trasie Skawina-Brzeźnica-Spytkowice cieszył się niebywałym powodzeniem. Frekwencja była imponująca.
 
Korzystajmy z pociągów, bo to się opłaca.
Naszym mieszkańcom, gościom i pracownikom kolei życzymy bezpiecznych i udanych podróży.
 
 
 
 
Wójt Gminy Brzeźnica

Bogusław Antos