Samorząd Gminy Brzeźnica pozyskał fundusze i realizuje projekt, dzięki któremu mosty na kanale służą przejeżdżającym. Dodatkowo stanowią nie lada atrakcję, jako przykład dawnej inżynierii drogowej. Historia jest imponująca.
Budowę kanału zapoczątkowano w 27 grudnia 1911 r. w Brzeźnicy. Wtedy odbyła się uroczystość nie mająca sobie równych na tamte czasy. Decydenci i goście na czele z biskupem przyjechali licznie z Wiednia, Krakowa i innych miejsc. Wydarzenie cyklicznie relacjonował krakowski „Czas”.
Aura musiała być sprzyjająca, skoro bez trudu wbijano pierwsze łopaty w grudniu 1911 r. Warto dodać, że inwestycja była zapowiedziana ustawą z 1901 r. Od planów do realizacji upłynęło dziesięć lat. Intensywne prace budowy Kanału Galicyjskiego, który docelowo miał łączyć Dunaj-Odrę-Wisłę-Dniestr przerwał wybuch I wojny światowej. W okresie międzywojennym wznowiono działania, określając nową drogę wodną nazwą: Kanał Śląsk-Kraków. Stuletnie dzisiaj mosty doczekały się po latach renowacji technicznej, która sprawiła, że są bezpieczne i zachowane jako dziedzictwo.
Kontynuując rys historyczny kanału należy dodać, że pierwotne zamierzenia o drodze wodnej o dużym znaczeniu nie spełniły się. W latach 50. XX w. ponownie przystąpiono do prac i zbudowano odcinek, nazwany Kanał Łączany – Skawina, wykorzystywany na potrzeby elektrociepłowni w Skawinie. Niezmienny pozostaje walor turystyczno - rekreacyjny kanału. Potencjał do rozwoju sportów wodnych jest doceniany przez kajakarzy. Miejsce znają też wędkarze i ornitolodzy.
Relacje prasowe z inauguracji dróg wodnych, źródło stanowi biblioteka cyfrowa www.polona.pl
„Czas” 1911 nr 587, s. 1 >> pobierz
„Czas” 1911 nr 588, s. 1 >> pobierz
„Czas” 1911 nr 589, s. 1 >> pobierz
Relacja z 20 września 1913 r. w: "Nowości Ilustrowane" 1913 nr 38, s. 7 [pobrano z:] www.fbc.pionier.net.pl >> zobacz
Prace modernizacyjne dotyczą dwóch mostów, jednego zlokalizowanego w miejscowości Brzeźnica, w ciągu ulicy Spacerowej oraz drugiego położonego w ciągu drogi gminnej miejscowości Nowe Dwory – Chrząstowice. Te stuletnie mosty wymagają renowacji polegającej głównie na oczyszczeniu i malowaniu konstrukcji stalowej oraz wykonaniu nowej nawierzchni.
Remont mostu w Brzeźnicy zakończono w listopadzie br. natomiast do połowy przyszłego roku zaplanowano wyremontowanie mostu Nowe Dwory – Chrząstowice. Na częściowe sfinansowanie prac modernizacyjnych obiektów mostowych samorząd pozyskał środki z Funduszu Dróg Samorządowych.